Free songs

Ontwormen

Schema:

Volwassen honden en katten 3-4 keer per jaar een routine ontworming tegen spoelwormen. Bij een lintwormbesmetting met specifieke middelen behandelen en ook de vlooien aanpakken. Regelmatig van wormmiddel wisselen. Af en toe (lx per jaar) een mengmonster ontlasting laten controleren op aantal en soort wormen.

Drachtige, loopse of krolse dieren Tijdens de loopsheid of krolsheid (aan het begin en als ze gedekt moeten worden) ontwormen. Drachtige dieren tot 3e week van de dracht. Dezelfde middelen als voor volwassen dieren.

Pups en kittens Op 3, 6 en 9 weken samen met de moeder ontwormen. Daarna iedere 6 weken tot een leeftijd van 9 maanden. Het is zeker nuttig om van ieder nest op 3 weken een mengmonster ontlasting te laten onderzoeken om een idee te krijgen over de mate van besmetting.

Teken

Teken brengen ziekte van Lyme en Babesiose (bloedwateren, bloedparasiet) over. Meest bekend is de hondenteek, die we na een wandeling in het kreupelhout aantreffen in de vacht van de hond. Ze beginnen heel klein, maar zuigen zich in enkele dagen vol met bloed en vallen dan af weer op de grond. Ze maken een vervelling door en zijn dan weer klaar voor een nieuw bloedmaal.

Vlooien

Jeuk, veel krabben, plotseling bijten net voor de staartwortel, Kaal worden op de staartwortel, Open bijten van de huid. (Jeuk kan natuurlijk veel meer oorzaken hebben, losse haren, insektenbeet, voedingsallergie) Zuigen bloed (vooral bij kittens en pups kan dit levensbedreigend zijn, krijgen witte slijmvliezen en neusje, stoppen met eten en gaan dood) Vlooien als overbrenger van de lintworm (segmenten als rijstekorrels in de ontlasting). Vlooienallergie.

behandeling

Gebit

- Stank uit de mond
- Tandplak en tandsteen
- Veranderd eetgedrag; niet of moeilijk eten, aan een kant kauwen, wel interesse in de voerbak maar vervolgens weglopen, opvallend veel gapen, vermijden van hard voedsel of takken, tennisballen ed
- Krabben aan de bek of met de bek ergens langs schuren
- Speeksel en/of bloed dat uit de bek komt
- Pijn bij het aanraken van de kop
- Zwelling onder het oog of een klein wondje onder het oog
- Sloom en niet willen eten
- Vermageren

behandeling2

Nagels

Over het algemeen slijten nagels goed af en hoeven ze niet geknipt te worden. In de natuur zullen de dieren op een wisselend harde ondergrond lopen en holletjes graven in de grond. Omdat het soms toch moeilijk is om deze leefomgeving in gevangenschap goed na te bootsen, kan het toch gebeuren dat de nagels van uw dier te lang worden. Wanneer u zelf de nagels wilt gaan knippen, let er dan wel op dat u niet in het ‘leven’ van de nagel knipt. Dit doet het diertje pijn en zorgt ervoor dat de nagel gaat bloeden. Als u dit niet aandurft kunt u altijd De Dierenzuster even bellen.

Anaalklieren

(deze aandoeningen worden door de dierenarts behandeld)

Zoals aangegeven zijn de anaalklieren aanwezig om de ontlasting een speciale geur te geven, zodat het dier daarmee zijn/haar territorium af kan bakenen. Tegenwoordig bestaat de diervoeding voor het grootste gedeelte uit plantaardige bestanddelen, in vroegere tijden bestond de voeding echter grotendeels uit vlees en beenderen. De aanwijzingen worden steeds duidelijker dat, door het hedendaagse gewijzigde voedingspatroon van de katten en honden, de hardheid van hun ontlasting te gering wordt. De anaalklieren worden hierdoor niet meer voldoende leeggeperst. In de overvolle anaalklieren ontstaat daardoor niet alleen een "druk", maar de opgehoopte anaalkliervulling gaat ook als het ware gisten en er gaat bacterie groei plaatsvinden, hierdoor kan uiteindelijk een ontsteking ontstaan. Honden kunnen zelf niet met hun bek bij de anaalklieren komen en hierdoor gaan ze in de omgeving rond de staart likken en bijten, soms tot bloedens toe.Ook het zogenaamde "sleetje rijden" is een poging van de hond om van de irritatie en jeuk af te komen. De hond schuift hierbij met z'n achterste plat over de grond, vaak met de achterpoten omhoog. Katten kunnen daarentegen wel zelf bij hun anaalklieren komen. We zien in de praktijk de aandoening dan ook vaker optreden bij honden dan bij katten.

Oren

Oormijt: Dit is een klein beestje dat in de gehoorgang kan leven. Dit komt zelden bij een volwassen dier voor, tenzij het nauw contact heeft gehad met een besmet dier. Het wordt voornamelijk gezien bij pups en kittens, die het uit het nest meekrijgen. De dieren krabben veel aan de oren en in het oor ziet u een droge bruine/zwarte korrelige viezigheid. Met een vergrotend oorlampje kan men de beestjes zien bewegen. Behandeling: Katten kunnen met Stronghold behandeld worden, dit zijn pipetjes waarmee vloeistof op de huid gedruppeld kan worden, daarnaast moeten de oren goed schoongemaakt worden. Bij honden werkt Stronghold niet zo goed tegen oormijt en moet er een oorzalf in het oor gedaan worden. Deze oorzalf kan erg gevaarlijk zijn bij een trommelvliesbeschadiging, dus moeten de oren eerst door een dierenarts goed bekeken en schoongemaakt worden. Oorsmeer: Met name honden en dan vooral die met hangoren kunnen last hebben van teveel oorsmeer. De oren zijn dan niet pijnlijk, maar kunnen wel jeuk geven, daarbij kunnen ze erg sterk ruiken. Als de hond er te lang meeloopt kan er een oorontsteking ontstaan. Daarom is het raadzaam om deze oren schoon te maken met een speciale oorcleaner. Soms moet dit wekelijks of maandelijks herhaald worden. Oorontsteking: Bij een oorontsteking is meestal de huid in de gehoorgang ontstoken. Hierbij hebben de dieren pijn aan de oren, de dieren schudden vaak met de kop en vaak stinken de oren, soms kunnen de dieren er ook ziek van zijn. De ontsteking kan door meerdere ziektekiemen veroorzaakt worden; bacteriën, gisten en schimmels. Daardoor kan het er ook verschillend uitzien; roodheid, schilfers, gele of bruine smeer, pus, bloed en combinaties hiervan. Meeste kiemen zijn goed gevoelig voor een medicinale oorzalf, maar moet wel weer het trommelvlies onbeschadigd zijn. Soms is het nodig om een swab te nemen uit het oor en laten kweken om de specifieke kiem en de gevoeligheid van deze kiem te bepalen. Grasaar: Dit hoort meer tot de bijzondere dingen, maar moet u wel alert op zijn, met name tijdens de late zomer en najaar. Soms kan er tijdens het spelen in het gras een grasaartje in het oor terechtkomen (ook in andere plekken overigens). Dit stukje gras heeft een soort weerhaakjes waardoor het geneigd is steeds dieper te kruipen. Deze honden zijn vaak acuut pijnlijk aan het oor, gillen het soms uit, terwijl u niets kunt zien in het oor. De dierenarts kan dit met een speciaal tangetje verwijderen, al moet dit soms onder narcose gebeuren.

Ogen

De meest voorkomende oogaandoening bij hond en kat is conjunctivitis, een ontsteking van het slijmvlies van de oogleden en soms het oogwit. Verschijnselen: Roodheid en uitvloeiing, van waterig tot pus, traanstrepen, ingedroogd materiaal in de ooghoek. Oorzaak: De oorzaak is vaak irritatie door tocht of een tikje tegen een oog, bij het spel of in het struikgewas opgelopen. Lang niet altijd is de oorzaak op te sporen en het ene dier is gevoeliger dan het andere. Soms wordt de ontsteking veroorzaakt door een afwijking aan de oogleden, haartjes op de rand of standsafwijkingen; soms door een afwijking van het oog zelf of door onvoldoende traanproductie. Als beide ogen ontstoken zijn kunnen ook allergieën of infectieziekten oorzaak zijn. Vooral aandoeningen van de luchtwegen, zoals niesziekte bij de kat, gaan nogal eens samen met ontstoken ogen.

Vacht en huid

Huidproblemen bij de hond kunnen zich verschillend uiten:
- Jeuk
- Klapperen met de kop
- Likken aan de poten
- Schilfers in de vacht
- Kale plekken
- Wondjes
- Roodheid of verkleuring van de huid

Er zijn een aantal oorzaken te vinden voor huidproblemen bij de hond:
- Parasieten
- Atopie